Lovetotravel.pl Przewodnik turystyczny |
Strona główna
|
Europa | Azja | Ameryka Południowa | Ameryka Północna | Australia | Afryka |
Kolejki górskie od dziesięcioleci cieszą się powodzeniem jako rodzaj ekstremalnej i nietypowej rozrywki, która wyzwala wiele emocji. Nie każdy jest miłośnikiem takiej zabawy, bo wymaga ona pewnej odwagi, braku lęku przestrzeni czy wysokości oraz „mocnego serca”. Im dalej rozwija się historia tej konstrukcji, tym bardziej skomplikowane i ekstremalne rozwiązania się stosuje. Jednym z najnowszych, legendarnych rozwiązań jest kolejka Kingda Ka
Konstrukcja Kingda Ka jest najwyższą tego typu na świecie. Charakterystyka Kolejka Kingda Ka, określana w języku angielskim jako rollercoaster, to największa taka konstrukcja na świecie. Jest też druga co do rozwijanej prędkości. Kolejka została zbudowana w tematycznym parku Six Flags Great Adventure w stanie New Jersey w USA i funkcjonuje już około sześciu lat. Maksymalna prędkość, jaką może rozwijać szereg wagoników, to 206 km/h, a uzyskuje ją zaledwie w 3,5 sekundy. Można sobie wyobrazić, jaką siłę grawitacji odczuwają w wyniku takiego przyspieszenia pasażerowie. W najtrudniejszych miejscach jej siła wzrasta nawet do 4,5 g. Wysokość kolejki to 139 metrów, co jest porównywalne z budynkiem o 37 piętrach. Wagoniki wspinają się na tę wyżynę w kilkanaście sekund, dodatkowo obracając się na torach o 90 stopni. Po pokonaniu szczytu następuje błyskawiczny zjazd spirala, na której pozycja pociągu zmienia się o 270 stopni, czyli od momentu startu do zatrzymania wagoniki wykonują pełny obrót wokół osi. Za pierwszym karkołomnym wzniesieniem jest jeszcze drugie, 42-metrowe, które ma na celu zminimalizowanie prędkości i ciążenia. Cała trasa trwa w sumie 28 sekund. Problemy Podstawowym problemem w kolejce Kingda Ka jest pokonanie nietypowej wysokości pierwszego podjazdu, której nie jest często w stanie pokonać nawet urządzenie wyciągające wagoniki w górę. Podstawową przeszkodą bywa wiatr, który potrafi zahamować kolejkę przed szczytem, a wówczas musi ona zjechać do punktu startu i rozpocząć podróż jeszcze raz. Kolejka wsławiła się też wieloma awariami, z których najpopularniejsze były awarie komputera. Jedna z nich, bardzo poważna podczas wykonywania jazdy testowej spowodowała, że komputer został wymieniony. Po tej wymianie kolejka funkcjonowała już bez problemów do 2011 roku. W tym czasie w rejonie jej funkcjonowania szalał huragan Irene, który doprowadził do poważnych uszkodzeń. Z tego powodu kolejkę zamknięto na dłuższy czas do generalnego remontu i koniecznych napraw. Ciekawostki dotyczące kolejki Przy napędzaniu kolejki zastosowano system hydrauliczny, który umożliwia tak szybkie przyspieszenie. Wykorzystany napęd ma moc 20800 koni mechanicznych (15,5 MW). Kolejkę budowano 3 miesiące. Od października 2004 roku do 13 stycznia 2005 roku. Przeprowadzane testy trwały jeszcze pięć miesięcy. W maju oddano konstrukcję do użytku. Kingda Ka to cztery różne pociągi oznaczone kolorami: zielonym, ciemnoniebieskim, jasnoniebieskim i pomarańczowym. Kolejka zabiera jednorazowo cztery razy po 18 osób. Siedzenia umieszczone są na dwóch poziomach, aby zapewnić dobrą widoczność pasażerom, siedzącym z tyłu. Przepustowość kolejki to 1400 osób na godzinę, co jest możliwe dzięki startom co 45 sekund. Bezpieczeństwo zapewniają pasażerom specjalne, sterowane hydraulicznie pasy, złożone z części sztywnej i dwóch cienkich pasów naramiennych. Kolejka tez nie jeździ podczas deszczu z powodu niebezpieczeństwa, jakie może stanowić dla osób zderzenie z kroplami deszczu przy prędkości ponad 200 km/h. Rekordy Kolejka Kingda Ka jest niepowtarzalną konstrukcja od chwili powstania w maju 2005, do czasów obecnych. Na swoim koncie ma też pięć rekordów, z których cztery do dziś nie zostały pobite. Należą do nich:
USA - miasta
USA - co warto wiedzieć
Kolejka górska Kingda Ka - dodaj komentarz:
|